woensdag 20 november 2019

Fluffy Frida Fibremood

Zeg het maar 5x na mekaar:  Fluffy Frida Fibremood, Fluffy Frida Fibremood,...
Zelfs bij het typen sloegen mijn vingers in een knoop.

Een nieuwe uitgave van het Fibremood magazine is een feit. Nummer 7.  Een geluksgetal zo blijkt als ik de patronen uit het magazine bekijk. Uit al die patronen koos ik 'Frida' om te maken.  Een bomberjasje met een kraag.





Aangezien ik een koopstop heb gezet op stoffen, dook ik mijn kelder in.  In mijn achterhoofd zat er al een stofje klaar.  Het lag enkele jaren te wachten op het juiste patroon.  Het is een zacht schapenvelleke.  Het was wat twijfelen welke kant ik als goede kant zou gebruiken.  De ene kant had een leder touch, de andere kant lekker zacht.  Omdat de leder kant ook zacht aanvoelde en het schaapje zeker zo leuk is aan de buitenkant, ging ik voor die manier.





Aanpassingen
Ik koos maat 40 volgens de matentabel.  Ik verlengde de panden met 3 cm, de boordstof aan de taille maakte ik 6 cm langer en dit omdat ik wat ruigere boordstof gebruikt heb.  Ik heb ook niet graag dat de boordstof te strak staat aan mijn heupen.  Dan kruipt die omhoog.  Achteraf bekeken had ik de panden nog zeker 4-5 cm kunnen verlengen.  Ook de mouwen zijn perfect, maar een drietal cm extra had zeker wat ruimte extra gegeven. De originele lengte van deze Frida is ideaal op een kleedje.  Draag je vooral broeken raad ik aan om de panden te verlengen. In de kraag stopte ik nog een paspel.  Eentje die je zichtbaar maakt in het donker.  Mijn plan om ook in de zijnaden deze verkeersveilige paspel te stoppen, mislukte.  De paspel was niet lang genoeg.





De handleiding van het patroon is duidelijk.  Toch slaagde ik er in om tijdens de eerste fase van het patroon veel te tornen.  Dit kwam door de paspelzakken.  Eerst verwisselde ik links en recht, nadien ook nog eens achterstevoren.  Je moet er wel je hoofd bijhouden als je paspelzakken wil naaien.  Het feit dat ik een teddy stofje gebruikte, maakte het nog moeilijker.  De gedriegde draad was niet eens zichtbaar meer door al die fluffiness.  De rest van het patroon ging gelukkig vlotter.





Ik ben heel tevreden van dit patroon.  Ik zag 'm ook al volledig gevoerd in de linkparty verschijnen.  Dat is wel een leuk extraatje.  Wil je eerder een dunne stof gebruiken, zou ik 'm smaller maken.  Voor deze fotoshoot placeerde ik me horizontaal op het gras.  De bevroren dauwdruppels kraakten onder mij.  De winter is officieel begonnen.  Ik ben in elk geval weer een zalig zacht winterjasje rijker!




Fibremood 7 is nu te koop bij uw plaatselijke stoffenwinkel -en boekenwinkel!
Jeans van Babson Zotto


8 opmerkingen:

Ik lees graag jouw reactie!