vrijdag 4 mei 2018

Belofte maakt schuld: Legoland Billund (de voorbereidingen)

Dat Stan een legofan is, is jullie waarschijnlijk niet ontgaan.  Van Lego City  ging zijn obsessie naar Lego Ninjago en ondertussen ook Lego Star Wars en Minecraft.  'Papa, wanneer mag ik naar Legoland?'  'Wanneer je 7 wordt, Stan.'  Zijn woorden waren nog maar net uit zijn mond en ik besefte al direct dat zijn belofte een duur prijskaartje met zich mee zou dragen.

Maar beloofd is beloofd.  Ik ging op onderzoek want een tripje naar Denemarken was out of my knowledge league.  En ik moet zeggen dat het wat chaos is online wat betreft Legoland Denemarken en verblijven in de buurt ervan.  Wat kan ik jullie zoals meegeven?  Waar kan je zoal verblijven?  Hoeveel kost een verblijf?  Kan je besparen op een toegangsticket naar Legoland?  Wat is er in de buurt nog te beleven?  Ik ging op onderzoek en geef jullie mee wat ik online zoal vond.





Verblijf:

We staan er op dat wanneer we op vakantie gaan, de kinderen apart (in een aparte ruimte) slapen van de ouders.  Dat geeft ons 's avonds (als de kinderen slapen) de tijd om rustig alleen te zijn, tv te kijken en met elkaar te kunnen babbelen.  Dat maakt onze zoektocht wat beperkter.  Rond het pretpark vind je het Legohotel, Legoland Holiday Village (camping, chalets en motel) en Legoland Castle Hotel (2019), maar ook een vakantiepark genaamd Lalandia.  Het staat bekend om het grote waterparadijs: het Aquadome.





Vind je een uurtje rijden naar Legoland niet erg, dan zijn er prachtige vakantiewoningen pal aan de zee.  Kijk zeker eens op deze site, maar ook bij Dansk.nl vind je vakantiehuizen.

Wij kozen uiteindelijk voor Lalandia omwille van het huisje met 2 slaapkamers, de ligging vlak naast Legoland en de onbeperkte toegang tot het waterpark.




Aanbieders van deze accomodatie zijn: Tui online, Thomas Cook, Vacanselect, Dansk.nl, Booking.com, Hotels.com en via de site van Lalandia zelf.  Al snel was duidelijk dat die laatste de duurste prijzen had, samen met Tui.  Dansk.nl, Vacanselect en Hotels.com zaten het voordeligst.  We spreken niet over veel prijsverschil, misschien 100 euro.  Uiteindelijk boekten wij via Vacanceselect omdat we daar onze zomervakantie vorige zomer boekten en tevreden waren over de service.  Maar de prijs die bepaald was, was een voorboeking.  De definitieve prijs zou half december bekendgemaakt worden en dan had ik twee weken om kosteloos van onze boeking af te stappen.  De prijs veranderde inderdaad en werd plots 150 euro hoger dan eerst bepaald.  Ik annuleerde en boekte via Dansk.nl.  Ik kreeg daar ook een super goede service en kon daarnaast nog genieten van een actie.  We krijgen een tegoedbon van 70 euro die we mogen opgebruiken in Lalandia aan restaurants, sporten en betalende activiteiten.


 Dansk.nl


Tickets Legoland:

Ook de tickets zijn via Dansk.nl voordeliger te boeken.  Toch deed ik dit niet. Ik vond namelijk in één van de lego catalogussen van Stan een kortingsbon.  1 betalende volwassene betekent 1 kind gratis en dit zelfs voor een tweedagenticket.  Dat geeft een groot prijsvoordeel.  Het nadeel is wel dat we met deze kortingsbonnen niet online terecht kunnen en de wachtrijen aan de kassa zullen moeten trotseren.





Soorten tickets:

  • tickets ter plaatse aan de kassa (duurste optie), eventueel met kortingsbon zoals hierboven
  • online via https://www.legoland.dk/en/tickets/prices-and-tickets/ (goedkoper dan aan de kassa)
  • tickets voordeliger boeken via Dansk.nl
  • Resort pass:  Onbeperkt toegang tot Legoland, Aquadome, speelparadijs Monky Tonky én Safaripark Givskud Zoo.
  • Be Happy Pass:  Met de Be Happy Pass-kaart krijgt u onder andere korting in Legoland en Lalandia Park, evenals in alle winkels en restaurants in het Legoland Billund Resort.  Lijkt me vooral aangewezen als je langere tijd op bezoek bent in Denemarken.
  • Ik mailde ook even naar het Legohuis om te vragen of er geen combi ticket was met Legoland, maar ze lieten me weten dat alles daarrond nog in onderhandeling was.  Ondertussen is er een akkoord.  Via je ticketboeking van Legohouse kan je voordeliger een legoland toegangsticket voor één dag boeken.  Of het voordeel beter is dan de catalogusbon?  Ik denk het niet.


Vervoer

Billund ligt 822 km van onze woonplaats af (Aarschot).  Dat is niet dichtbij.  We vergeleken de prijzen van de vluchten naar Billund met een ritje met de auto.  1000 euro om te vliegen vonden we te duur.  We gaan met de auto.  We vertrekken de avond voordien en rijden enkele uurtjes.  Overnachten doen we in Duitsland.  De terugweg rijden we aan één stuk door.


Planning:
  • Twee dagen Legoland pretpark
  • Bezoek aan het Lego huis
  • Bezoek aan Givskud Zoo
  • Genieten van het verblijf in Lalandia en het waterpark
Stay tuned voor ons reisverslag...


13 opmerkingen:

  1. Ooooh spannend!! En wat gaat hij het leuk vinden. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is de moeite voor lego fanaten ...reken op 10u rijden want veel werken in Duitsland.
    tip: achteraf bleek de Lego hier goedkoper dan in Legoland grrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan beamen dat Lego kopen in Legoland (Duitsland) geen goedkopere affaire is dan het hier in de winkel.
    Maar aangezien je er constant winkeltjes passeert ... Geef je kind een budget zou ik zeggen.
    Maar los van de prijs: zalig om overal LEGO-deco te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, bedankt voor al die tips, wij willen er ook naartoe dus zeer interessant om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tip: Ga in Denemarken/Zweden op zoek naar een catalogus van Lego. Daar stond toen wij 2 jaar geleden zijn geweest een bon in dat de volwassene gratis was per betalend kind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Héhé, ik denk je dat je mijn blogpost niet grondig genoeg gelezen hebt. Het staat er reeds in!

      Verwijderen
  6. We kijken uit naar de tips en het reisverslag achteraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Via groupon kun je ook met regelmaat zeer goedkoop je tickets voor legoland kopen. Ook in de Nederlandse postocodeloterij agenda staat een bon. Tip! Neem je eigen eten en drinken mee, in legoland is het niet te betalen. Ik ben nu 5 keer in legoland geweest de afgelopen 30 jaar en het wordt steeds meer pretpark en steeds minder heeft het echt met lego te maken. Wij waren vorige week nog in Legoland en ik moet zeggen dat het Lego house mij veel meer aanspreekt (maar zoooo duur). Een overnachtingstip: In Jelling heb je een citycamping. Verwacht niet teveel, maar het is een prima terrein, met gratis toegang tot het naastgelegen zwembad en een grote keuken waar je kunt koken (ook verhuur accomodaties) dit alles op korte afstand van Legoland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de extra info! Daar kunnen zeker mensen gebruik van maken!

      Verwijderen
  8. Ik kwam juist een foto van je tegen op instagram en moest toch even komen kijken. Legoland deden we 5 jaar geleden al (we verbleven aan de westkust van Jutland) maar sinds het Lego House er is, kriebelt het om dat ook eens te bezoeken. Aan één dag Legoland hadden wij toen genoeg. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij gingen vorig jaar voor de communie van de oudste zoon. We verbleven ook in Lalandia, maar gingen wel met het vliegtuig. En de jongens, die hebben genoten, van de eerste tot de laatste minuut! Echt een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben benieuwd waar jullie overnacht hebben in Duitsland?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lees weer ruim laat, maar wel benieuwd naar het verslag!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!