woensdag 21 april 2021

Floral Fiona Fibremood 14

Het was een lange pauze.  Bijna een jaar raakte ik mijn naaimachine amper aan.  Er werden wel wat shirtjes, dekentjes en slaapzakjes gemaakt voor de katten maar geen kledij voor de kinderen en mezelf.  De paasvakantie en een nieuw Fibremood naaimagazine gingen mij uit die dip halen.

Fibremood 14 is uit!  Het is een editie met enkele pareltjes waaronder een jumpsuitpatroon. Ik heb er welgeteld al één in mijn kast hangen.  En dat is eigenlijk geen jumpsuit maar een broek met een top aan vastgenaaid.  'Is dat niet hetzelfde?', hoor ik u denken.  Nee, zo een jumpsuit is meestal niet flatterend en passend bij mij.  Zware bovenbenen, smalle taille en een lang bovenlijf, met andere woorden, ik zie er in een jumpsuit meestal uit als een vrouwelijke garagist met een 'cameltoe'.

Toch deed het Fibremood patroon met de naam Fiona (Denken jullie ook spontaan aan een groene rondborstige en rondbillige prinses?) mij overstag gaan en dat dankzij de brede broekspijpen en een lint om de taille te beklemtonen.  





Maat:  
Mijn confectiemaat is maat 40 maar bij broeken durft dat wel eens 42 te zijn.  Bij het nameten kwam dat perfect overeen met maat M.  Die past bij nader inzien ook perfect aan mijn billen.






Aanpassingen:
-Gezegend met een lang bovenlijf en een lengte van 1.76 m, wist ik dat aanpassingen noodzakelijk waren.  Ik verlengde het bovenlijf met 8.5 cm!
-Ik had een lap stof van 'See you at six' liggen, ooit gekocht bij Pieke Wieke om ooit een jumpsuit te maken en die kwam nu van pas.  Alleen had ik maar 2.7m terwijl het patroon 3.3m voorschrijft.  Ik verkorte de mouwen tot net boven de elleboog en verlengde de pijpen van de broek tot een lange broek.  Wonder boven wonder pasten de patroondelen op de stof.







Naaien:
Het mag dan wel een hele outfit zijn. Dit patroon naait snel in mekaar.  Goed, want ik was toch weer besmet met die 'Ik kan pas doorwerken als ik stress voel'- ziekte.  Daarnaast werd mijn stress nog meer getest doordat het spoelmechanisme niet meer werkte.  Na het openvijzen van het bovenste deel van mijn naaimachine, bleek er een klein monster twee stukjes plasticine ingegooid te hebben.  Mijn beide kinderen doen of hun neus bloedt...






Yes, I am crazy in love with my floral Fiona!

Stof:  See You at Six Viscose Rayon Tropic flowers
Patroon:  Fiona van Fibremood 14






3 opmerkingen:

Ik lees graag jouw reactie!