woensdag 30 december 2015

Tutorial: 'Stannel' - kraag (Nederlandstalig)

You can find the English version of this tutorial on this link:

https://www.paprikapatterns.com/jasper-crossover-collar-tutorial-by-stannel/

Vandaag ben ik in mijn nopjes.  Ik mag te gast zijn bij Paprika Patterns.   Lisa van Paprika patterns tekent geweldige patronen.  Zo maakte ik met het Jasper Sweater patroon eerder deze trui en deze jurk.  En dit nieuwe patroon is beslist één van de volgende projecten!






Toen ik enkele malen de vraag kreeg hoe ik deze kraag maakte, verwees ik naar mijn pinterest pagina.  Het ontmoedigden sommigen omdat de oorspronkelijke tutorial in het Engels was.  Ik vroeg de toestemming aan die lieve dame van 'un petit design' om haar tutorial te mogen vertalen naar het Nederlands en nog geen uur later kreeg ik een positieve en uitbundige mail in mijn mailbox.

Je kan deze kraag op elke soort trui/kleed toepassen.  Maar hij staat prachtig op deze Jasper Sweater.  De dikte van de stof gaat wel een invloed hebben op het 'vallen' van de kraag.  Hoe dikker de stof, des te voller de kraag valt.

Eerst gaan we het patroon aanpassen en nadien werken we de kraag op het kledingstuk af.


  • Het patroon aanpassen

-Neem het oorspronkelijke patroon van het voorpand er bij.  We werken hier met de Jasper Sweater van Paprika Patterns. Duid op de schouderlijn, beginnend vanaf de mouwkant, 2 markeringen aan.  Eén op 3 cm (dat wordt de breedte van de schoudernaad inclusief naadwaarde van de mouw) en één op 1.5 cm van de eerste markering (dat wordt de naadwaarde om de kraag eraan te zetten).  Ik neem 1.5 cm als naadwaarde omdat het patroon van de Jasper Sweater inclusief 1.5 cm naadwaarde is. (Foto 1+2)






-Nu gaan we de diepte van de uitsnijding bepalen.  De punt van de kraag komt bij mijn sweater ter hoogte van de tepellijn.  Meet eerst bij jezelf hoe diep je borsthoogte ligt.  Meet vanaf de binnenkant van de schouderlijn tot tepelhoogte.  Bij mij was dit 27 cm. (Je mag natuurlijk zelf bepalen hoe diep je de uitsnijding maakt.)
-Meet vervolgens op het patroon (foto 3) en duid deze hoogte (bij mij was dit dus 27 cm) aan op middenvoor van je patroon.  Hier staat dit op foto 4 aangeduid als 'middle of breast'.





-Verbind nu de markering van 3 cm op de schoudernaad met je markering op middenvoor zoals aangegeven op foto 5+6.





-Teken de naadwaarde erbij (hier is dit dus 1.5 cm) zoals je kan zien op foto 7.  Knip je patroondeel nu uit.




-Ik koos ervoor om ook de halslijn wat te verlagen.  Dan komt ook achteraan de kraag meer tot zijn recht.

-Neem het achterpand erbij en leg het nieuwe voorpand er boven op, mouwkanten tegen elkaar.  Duid ook op de schouder van het achterpand de markering op 3 cm en 1.5 cm als naadwaarde aan.




-Ik verlaagde de halslijn op middenachter met 4.5 cm.  Ik verbond deze markering met de markering van 3 cm op de schouderlijn en dat parallel met de originele halslijn.
-Teken er 1.5 cm naadwaarde bij en knip vervolgens op deze lijn af (zie foto's hieronder).





-Nu zijn alle patroondelen aangepast en kan je de patroondelen op de stof leggen en uitknippen.







  • De kraag afwerken
-Duid de punt van de kraag aan.  Dit kan je ook doen met een afwasbare stift.




- Naai de schoudernaden van voor -en achterpand aaneen.  Deze zijn elk maar 4.5 cm lang. Overlock ze





-Zet een stiksel in de naadwaarde op (1 cm bvb) van de kraag op voor -en achterpand om te voorkomen dat je de stof gaat uitrekken bij het aanzetten van de kraag.




-Verstevig de uitsnijding van de kraag ( de V ) met vlieseline.  Zorg ervoor dat de vlieseline stretcht in de breedte.
-Naai nogmaals een stiksel in de naadwaarde op een tweetal mm van de te naaien naad, enkel en alleen in de V.
-Geef een knipje in de naadwaarde van de V.





-Meet nu de omtrek van je hals -en neklijn (rondom de kraag).  Opgelet:  Meet op 1.5 cm van de rand van je stof.  Dat is de afgewerkte naad.  Die is langer dan de omtrek van de stofrand.

-Hoe bereken je de lengte van de kraag:

(Omtrek x 0.90) + 3 cm (naadwaarde van 1.5 cm aan beide kanten)  
=
 lengte van uit te knippen kraag. 

-Ik neem 0.90 omdat je wat aan je kraag gaat trekken tijdens het spelden.  Dan valt die achteraf mooier en zonder golven aan de naad.  Des te meer stretch in de stof, des te lager dit cijfer.  Bij mij was de omtrek van de neklijn 95.5 cm.  95.5 x 0.90 = 85.95 cm.  Dat ronden we af naar 86 cm. Hierbij voegen we 3 cm naadwaarde.  Zo kwam ik aan 89 cm.

-De hoogte van de kraag:
De afgewerkte hoogte is 18 cm.  De kraag is dubbelgevouwen, dus 18 cm x 2 = 36 cm.  Tel daar aan beide zijden 1.5 cm naad bij, dan kom je aan 39 cm in totaal.





-Ik knipte dus een rechthoek uit de stof met als afmetingen: 89 cm breed op 39 cm hoog.
-Leg de slecht kant naar boven.  Strijk een strook vlieseline van 2 cm breed en 36 cm lang op de rechter korte kant van de stof.  Strijk de vlieseline op 1.5 cm van de rand van de stof. Dit is de versteviging voor de eventuele knoopsgaten.
-Vouw de rechter korte kant met de goede kanten op elkaar en speld.




-Naai de rechterzijde op 1.5 cm zoals aangegeven op onderstaande foto.
-Strijk de naadwaarde open.
-Knip de naadwaarde af op 0.5 cm.  Het open strijken van de naadwaarde gaat makkelijker als ze nog langer is.





-Draai je stof naar de rechtse kant.
-Nu gaan we de kraag spelden op de neklijn van de trui/kleed.  Begin met de afgewerkte naad.




-Spelt de afgewerkte kant aan de neklijn. Leg deze gelijk met het knipje in de V van de neklijn.  Zorg dat die mooi daar blijft zitten. Kijk op onderstaande foto voor meer duidelijkheid.





- Speld zowel het begin als het einde.  Het einde van de kraag moet 1.5 cm voorbij het knipje komen.  Speld vervolgens de rest van de kraag aan de neklijn.  Zorg dat je de kraag lichtjes uitrekt tijdens het vastspelden.






-Start te naaien vanop de rechter schoudernaad, ga langs het rugpand zo over de linkerschouder naar de 'V' van het voorpand.
-Zet je naald in de markering van de V naar beneden.




-Haal onder je bovenste laag stof het loszittend lapje stof vandaan en plaats de verschillende lagen op elkaar.  Spelden is hier handig.
-Dit is een dik pak stof omdat je zowel door de stof van je voorpand als de twee dubbelgevouwen uiteinden van je kraag moet stikken.  Ik heb hiervoor een hulpmiddel gebruikt om die hoogte op de hoek te overwinnen.  Met een dik geplooid laagje papier, moet dit ook lukken.




 -Naai verder door tot je helemaal rond bent en terug eindigt aan de rechter schoudernaad.  Je kraag is bijna klaar!





-Overlock de naadwaarde van de kraag.  Begin achteraan in het midden en ga tot de punt van de kraag.  Draai nu je kledingsstuk om en overlock ook de andere zijde van de kraag, beginnend aan de middenrug tot in het puntje van de 'V'.




-Je zou ervoor kunnen kiezen om een sierstiksel te geven en de naadwaarde van de kraag op die manier vast te zetten.  Dit hoeft niet maar het kan wel helpen om de stof in het puntje van de kraag zonder plooitjes vast te zetten.




-Je kan er voor kiezen om echte knoopsgaten te maken, maar in principe is het niet noodzakelijk.  De opening is groot genoeg om er met je hoofd vanzelf door te kunnen.  Daarom naai ik de knopen gewoon vast via de bovenste flap op de onderste flap vast.











-Werk je sweater verder af: mouwen aanzetten, zijnaad sluiten en boorden aannaaien.






-Veel plezier met je kledingsstuk!


Great picture by www.joeripeeters.com


Stof:

Deze prachtige stofjes komen van bij Huis Van Katoen:

Deze stoffen zijn ook verkrijgbaar in het blauw:  hier en hier



Patroon:

'Jasper Sweater' van Paprika Patterns


19 opmerkingen:

  1. Schoon! En wat een tutorial, goed uitgelegd! Dit zullen velen onder ons waarderen. Fijn eindejaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk met de glitterafwerking, een comfy-trui maar dan wel helemaal hip! Bedankt voor deze wel heel verzorgde tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slik!! Wat een werk heb je in deze uitgebreide, knappe tutorial gestoken! <3 Je bent een schat, dank je wel. X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai super mooi!!! Deze heb ik bewaard op mijn Pinterest voor ooit eens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super zeg! Wat een duidelijke handleiding! Die test ik binnenkort zeker uit! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klasse! En wat een uitgebreide tutorial. Zal hier zeker ook nog eens van pas komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap, weer een item bij op mijn to-do-lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. This is so beautiful!! I don't undestand any of the text but thank you for good and informative pictures. Definitely goes to my to-do-list! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The English translation: https://www.paprikapatterns.com/jasper-crossover-collar-tutorial-by-stannel/

      Verwijderen
  9. ok weer eentje om te onthouden en zelf te maken! :-) Prachtige trui!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knappe truien! Aangezien ik er net twee gemaakt heb met kap, zal ik voor deze maar even wachten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Deze komt op men lijstje :))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai, prachtige kraag! En thx voor een supertutorial, deze moet ik ook ns maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai, wat een prachtige kraag! En thx voor een super tutorial, deze moet ik ook ns maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. knap gedaan,
    merci om dit te delen met ons!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!