woensdag 19 juni 2019

Joanne Fibremood nummer 5

De nieuwe Fibremood is er weer.  Ondertussen al nummer 5!  En ze vierden nog maar een paar daagjes geleden hun eerste verjaardag.  Proficiat, Fibremood!

Bij de officiële release van het magazine mag ik een patroontje uittesten.  Ik nam de Joanne.  Een halflange jurk met een knopenpad vooraan.  Opmerkelijk is het tussenstuk.  Ideaal voor mijn figuur.  De billen verstoppen zich onder de bredere rok en de taille wordt benadrukt.





Ik maakte maat 38 ondanks dat mijn maten perfect in de matentabel op maat 40 vielen.  Ik mat na op een bestaand kledingstuk van me en zag dat er toch wat toegift op het patroon zat.





Deze maat past me nu perfect.  Is het kleedje easy peasy te maken?  Laten we zeggen dat het middelmatig is.  Het taillestuk heeft vooraan een hoekig kantje.  Dit vraagt gewoon even wat precisiewerk.  Er kruipt toch wel wat stof in deze jurk met zijn verschillende panden.  Het patroon vraagt ook om biais.  Dit kan je zelf uittekenen en knippen maar ik koos ervoor om gekochte biais te gebruiken.  Dit is reeds in schuindraad geknipt.  Mijn stof was ook niet stijf genoeg waardoor het maken van biais een uitdaging zou worden en zo bespaar je ook enkele centimeters stof.




TIP:
Werk je met gekochte biais, dan moet je op voorhand niets uitmeten.  Je begint de halslijn af te werken met het begin van je biais en je trekt aan je biais (niet aan je stof) terwijl je stikt.  In een bocht mag je harder trekken.  Zo krult de stof niet meer naar buiten en gaat ie niet openstaan.

Aanpassingen:

Ik maakte één aanpassing.  Ik verlengde het bovendeel met 2 cm.  Ik vind het niet mooi als de naad van het taillestuk over mijn borst komt.  Nu komt die voor mij er perfect onder.






De stof komt van bij 'Huis van Katoen' en is zalig zacht.  Er lopen subtiele gouddraadjes langs de lijntjes in de stof.  Een schittering in het licht.  Het kleedje gaat hier veel gedragen worden.  Dat is zeker.








7 opmerkingen:

  1. Wat een toffe versie en die jurk staat jouw echt geweldig. Dat extra knoopje, ... ik ga dat toch ook doen denk ik. Al is het maar om niet voortdurend te moeten checken of alles nog goed zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. al de tweede reactie......maar ik wil deze echt ook! self sewing is hier nog niet ingeburgerd, nog niet zeker wat mijn goed passende maat is..........maar ik moet dees gewoonweg maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!