woensdag 22 november 2017

Issietop met veranderpailletten

Ze vroeg er al zo lang naar.  'Mama, ik wil een 'verandertrui'.  De pailletten zijn hip nu.  Ik bestelde bij Madeline een lapje.  Thuisgekomen had ik al wel twintig keer over dat stofje gewreven maar nagedacht of hoe ik het ging aanpakken?  Dat had ik nog niet.






Ik geef je mijn ervaring weer over hoe ik met de paillettenstof heb gewerkt.






Ik had juist de Issietop gemaakt en besloot om dat toppertje opnieuw boven te halen.  Ik maakte al eens een top met pailletjes voor mezelf en merkte dat door het overlocken de scherpe kantjes van de rand schuurden tegen mijn bovenarm.




Moeder kent dochter en een schurende naad, dat komt niet goed.  Nel flipt helemaal over het naadje van de kous aan haar kleine teen, een opgestroopte mouw in haar jas en een schoen die ergens prangt.  Ik moest ervoor zorgen dat ze die trui ook effectief zou dragen.

Ik besloot een strook op de mouwen te naaien en het onderste deel van het voorpand te voorzien met de 'veranderpailletten'.










Ik gebruikte een ledernaald en dat lukte wonderwel goed.  Een microtex naald zou ook werken maar dat testte ik nog niet.  Op de plaatsen waar er pailletten zijn, bekleedde ik de naden met tricot biais.  Het is een werkwijze die ok is, maar niet aan te raden. Het overlocken van de stof was een marteling voor mijn machine.  Ik brak wel drie overlocknaalden.







Toch ben ik fan van die blingbling schijfjes.  Het mag geen reden zijn om er niet mee te werken.  En ze is er fier op.  Haar vriendinnetjes in de klas kunnen er blijkbaar niet afblijven.




Paillettenstof van bij Madeline
Patroon:  Issietop van Sewpony
Mijn ervaring voor het werken met paillettenstof:

1.  Gebruik zo weinig mogelijk een overlock of plaats geschikte naalden op je overlock (ik was te lui)
2.  Gebruik een ledernaad (of microtexnaald)
3.  Voer heel het kledingstuk, naai met een zigzagsteek de pailletten op een andere stof, een Engelse naad is ook een optie



Misschien een ideetje voor Black Friday?

7 opmerkingen:

  1. Het was alle moeite waard! Zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig :)
    Bedankt voor de tips! Dan kan ik daar al niet de mist in gaan :-D Sien en Trix danken je alvast voor nog een paillettentrui die de weg naar hun kast zal vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tips, ik heb deze stof ook thuis op vraag van Lila ;-) Welke naalden raad je aan voor de overlock?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfieuw, blij dat mijn jongens geen drang hebben naar deze rage :)
    Wel een leuk resultaat, maar blijkbaar geen snel en easy resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super handig tips. Hier zijn de pailettenstoffen nog niet binnengekomen (dochter geen dan fan). Maar je dochter heeft er een mooie trui bij hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waauw. Tuurlijk kunnen de vriendinnen daar niet aforceren blijven. .. Zo tof

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!