zondag 8 oktober 2017

Zircon sweaterdress

Ik kan wel zeggen dat ik niet de traditionele naaister ben op gebied van stoffen combineren.  Misschien is jullie werkwijze ook zo en dan hoor ik het graag.  Vertrekken jullie van een lap stof of van een patroon?

Deze keer startte ik met een patroon.  Het lag al zo lang in het to-do schuifje (Eigenlijk is het geen schuifje, eerder een kast...).  Ik wou absoluut de Zircon sweater eens maken van Paprika Patterns.  Ik ben fan van haar patronen.  Ik maakte voor Byevamaria al eerder de Jasper Sweater en op Paprika Patterns vind je ook een tutorial van mij om de kraag van dit patroon aan te passen.

Vervolgens ging ik mijn stoffen kiezen... in mijn eigen winkel natuurlijk.  Ik zal dus maar weinig naar een stoffenshop gaan met een stofje om een tweede te zoeken dat erbij past.  Mijn stoffenkast moet het maar oplossen, soms met een mindere combinatie tot gevolg.  Maar deze keer vond ik mijn perfect match in mijn eigen kelder.  Ik zag een glanzend strookje stof liggen dat ik vorige week kocht op de stocksale van Lotte Martens.










 Net genoeg voor de bovenstukken (yokes in het Engels) van het patroon en het bergje onderaan.  De foto hieronder maakt het duidelijk...







Ik trok met dat glanzend lapje de kelder in en hield het tegen alle mogelijke sweaterstofjes.  Ik vond dus de perfect match.  Meer nog, mijn match was een grote lap.  Nu had ik nog de keuze om er in plaats van een sweater een jurk van te maken. De motivering dat ik die stof anders nooit zou 'op' krijgen, kreeg de bovenhand.  Het werd een sweaterdress.








Zoals alle patronen, moest ook deze aangepast worden.  Ik verlengde het patroon met 5 cm.  Ook de mouwen kregen extra lengte.  Het originele patroon loopt op de zijnaad nogal recht.  Ik bracht er taille in en wat meer ruimte aan de billen.  Ik koos ervoor om het kleedje niet nauw aansluitend te maken maar eerder ruimzittend.  De halslijn diepte ik wat uit, een tweetal cm lager op middenvoor.







Met het verbreden van de zijnaden onderaan, moest ik ook het onderste aparte stuk (dat bergje) verbreden en dat stuk is zonder naad op de zijnaad. (Snap je het?)  Even een uitdaging.  Moest je de zijnaden aanpassen, is dat iets dat je niet uit het oog mag verliezen.

En dan het zomen.  Zien jullie ook op tegen het gebruiken van een tweelingennaad?  Komt jullie stiksel ook los na een tijdje?  Niet altijd hier, maar wel vervelend.  Ik zag een sierstiksel en het trok mijn aandacht.  Het had hetzelfde patroon als de stof waarmee ik gewerkt had.  De keuze was gemaakt!  Veel garen minder, maar een mooi resultaat tot gevolg.



Sneakers eronder en hop.  Sportief chic!







Stof: Lotte Martens en een stofje waarvan ik de oorsprong niet meer ken

20 opmerkingen:

  1. Wauw in het kwadraat! Zo’n leuke stofjes, staat je prachtig. Ook een leuk patroon zo te zien 😀 ik ben en blijf fan van uw combinaties 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een hele leuke combinatie. Ik heb heel weinig combineerbare stoffen liggen dus meestal kies ik 1 stofje voor een patroon en trek ik dan naar de winkel. Nadeel is wel dat het minder originele combinaties oplevert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een tof exemplaar! Ik snap dat je fan bent van Paprika Patterns, ze hebben hele leuke dingen. Deze versie ziet er bovendien nog eens extra chique uit door die Lotte Martensstof, echt geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo tof! Ik ben er een hele tijd geleden ook aan begonnen, maar die zigzagstukken lukten niet direct, dus tijdelijk het project even opzijgezet. Ging dat goed bij jou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, het is heel belangrijk dat je op de achterkant van de stof de markering goed aanduidt, dat je net naast het stiksel in de naadwaarde een hulpstiksel stikt en dat je de hoekjes inknipt. Dan lukt het voor mij het best!

      Verwijderen
  5. Wauw met een grote W!!! Dit is zo knap, de combinatie, het patroon..... perfect match

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Boenk er op !!! Wauw ! En dat sierstiksel, wat een voltreffer !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. TOPJURK! En ja ik roep dat want het is echt een topper!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke combinaties vindt jij terug in je kelder!!! Heel mooi. Momenteel ben ik bezig aan de Jasper sweater dress. Als die verloopt, probeer ik deze zeker ook eens uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vertrek quasi altijd van een patroon en ga dan op zoek... Soms verbaas ik mezelf met mijn combinaties. En jij duidelijk ook!!! Supermooi gedaan! Stijlvol en al!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal geweldig!! Staat je heel goed zeg en perfecte combi. Lekker comfy :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig ! En zo'n mooie combinatie !! Ik word meestal geïnspireerd door een stof of stoffencombinatie. Het enige probleem is dat ik altijd te veel ideeën heb en te weinig tijd om ze uit te voeren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha, sweaterjurken zijn sowieso de max! En ook hier: eerst patroon, dan de rest. Of nee, soms ook eerst de stof. Euhm... ik weet het precies niet goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi, die jurk staat je echt geweldig. En gho, ik vertrek hier soms van de stof, soms ook van het patroon, en soms ook van de beide tegelijk en dan komen die elkaar ergens halverwege tegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig. Op en top vrouwelijk en toch speels 😍

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!