donderdag 20 oktober 2016

Berlin Coat - Straightgrain

Yep, ik leef nog.  Het is hier behoorlijk stil en ook aan de naaitafel is zo weinig leven de laatste tijd dat ik me afvraag of ik bloggen en naaien nog wel gecombineerd krijg met dat nieuwe ding in mijn leven:  fitness.  Het was wat van te moeten.  Na een jaarabonnement bij de kinesist en weinig beterschap, wees hij me erop dat ik dringend aan mijn lijf moest werken.  Het zit me ook allemaal niet mee: buikdiastase, artrose op de facetgewrichten in mijn rug, bekkeninstabiliteit en nog enkele kwaaltjes die gerelateerd zijn aan sportoverdaad en bevallingen.  Ik leef elke dag met pijn, maar het betert wel in de loop van de dag.  Startpijnen noemen ze dat.  Stilzitten is geen oplossing en dus bewegen we maar.  Energie -en tijdrovend is het wel.  Als ik geluk heb, haal ik net de 22u en val ik voor de verandering niet in de zetel in slaap.  Maar veel geluk heb ik precies niet ;)
Naaien staat dus al even onderaan mijn lijstje.

Gelukkig was er een reüniedag met de gestikte wijven en was dat het moment om dit pareltje van een patroon uit te proberen! Ik was al fan van de Moiano en ook de Berlin coat is geweldig mooi.  Ik ben zo fan van die duidelijke handleiding. Door mevrouw Straightgrain is naaien zo makkelijk geworden, zelfs het naaien van een jas!

Ik kocht een gewild La Maison Victor mantelstofje aan de helft van de prijs en combineerde dit met een zalig zacht en harig stofje dat ik kocht tijdens het openingsweekend van het Huis van Katoen.  Yes, onze eerste bakstenen stoffenwinkel in Aarschot!





De zilveren paspel verdwijnt hier en daar achter het mijn voeringstof, maar hij zit er effectief.











De jas is serieus dik en zal lekker warm aanvoelen in de winter.  Ik zag mijn machine al helemaal in de knoop liggen met de knoopsgaten.  Daarom kocht ik opnaaibare drukknopen en zo kan Nel ook zelf haar jas makkelijk uit -en aandoen.





De kap voorzag ik van een elastiekje en twee koordstoppers.  De vier nestelogen werden een 10tal vervormde en bijeen geknepen metalen ringetjes.  Eentje kreeg ik er deftig in en die moest ik er dan  uithalen omdat ik uiteindelijk voor een andere oplossing ging. Op mijn naaimachine staat een cirkelvormige zigzag steek.  Die deed nu goed dienst.










Ik maakte maat 7 jaar voor mijn reusachtige vierjarige dochter en hij past perfect.  De kap is ruim en dat is wel leuk om er 's winters in te schuilen.







De Berlin is hier verkrijgbaar en met de kortingscode BERLINTOUR10 gaat er maar liefst 10% van de originele prijs af.












Buitenstof:  La Maison Victor
Voeringstof:  Het Huis van Katoen
Knopen en drukknopen:  Veritas
Koorstoppers:  http://www.k-bas.be/



Nog ideetjes nodig om je eigen ideale Berlin winterjas te maken?  Ga zeker kijken bij onderstaande blogs!

18 opmerkingen:

  1. Zalige jas <3 Nel gaat er deze winter gewoon in wonen, denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat staat ze er prachtig mee! Ik hoopte stiekem dat je dat prachtjasje hier zou achterlaten want zelfs ik was al helemaal verliefd er op :) maar Nel gaat er superveel geniet van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's van je dochter in een schitterende jas ...
    Eigenhandig gemaakt door een schat van een mama ...
    Fijne donderdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi gedaan,ik vind het mooi als de kap met het touwtje is aan getrokken,zo een gegolfd randje ;-) eens iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh! Je maakte echt een prachtige jas! Die binnenkant ook, ziet er zalig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, die dochter van jou is echt wel een kleine reus! Het jasje staat haar prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben blij dat je nog eens naaitijd vond, iets minder blij over de reden waarom die er zo lang niet was. Elke dag pijn is k*k hé, ik voel met je mee! En juich ook mee om de schoonheid en warmte van deze knuffelige Berlin! Kreeg jij die zomaar op één dagje af?
    (en wauw, de 7 jaar, die maak ik in StraightGrain-jurkjes voor achtjarige Liv - die allesbehalve een klein sprietje is. Die Nel van jou is een knappe reuzin!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn zo'n beetje lotgenootjes als het gaat over onze rug en pijn. I know the feeling. Ik hoop dat de fitness helpt bij jou!
    Bij mij is naaien echt een therapie, ontspannen en geconcentreerd met iets bezig zijn waardoor ik al de rest vergeet.
    Het is een supermooie jas geworden! Zalig knuffelig met die voering zo. Daar gaat ze veel deugd van hebben wanneer het goed koud wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig! Ik denk dat alle meisjes met naaiende mamas dit jaar verwend worden met mooie jasjes want er zijn toch toffe patronen te krijgen deze herfst

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooie jas! Heerlijk om in weg te kruipen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die zalige kap met schaapallures in combinatie met zo'n prachtige wollen stof ... een echt pareltje !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dit is werkelijk een topjas Lindsy!!!! En och vriendje! Hoe jammer van al die pijn! Ik hoop dat je snel beterschap krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ziet je dochter er super uit in de jas.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. geweldige versie... die binnenkant: een schot in de roos!
    ja, die rug hé! we zitten in, bijna, hetzelfde schuitje: naaien zorgt voor afleiding!
    kop op: die positieve commentaren zullen de pijn onmiddellijk verzachten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je kan op haar gezicht aflezen hoe goed die jas haar zit! Mooie jas met een zalige binnenkant! Succes met de fitnessoefeningen en tot nog eens in de winkel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die voering is echt geweldig. Ik liet ze liggen omdat ik de chaos tijdens het knippen zò voor me zag …

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!