zondag 1 december 2013

Memisa, Haiyan en Syrië


Vrijdag was de laatste dag dat je kon deelnemen aan de Syrië tombola. 

Ik wil iedereen bedanken die deelgenomen heeft en geld gestort heeft aan 12-12.  Uiteindelijk zamelde de actie 52 euro in.  Ik ben tevreden maar het kon nog meer zijn natuurlijk.  Mijn doel was niet om 'de Femma tas' weg te geven die ik gemaakt had, maar om geld in te zamelen voor Syrië.  Tombola Syrië 1212 leverde ondertussen al 6500 euro op.  Daarmee worden heel wat mensen (en kinderen) geholpen!

Ook Haiyan 21-21 verdient nog steeds aandacht.  Wil je zelf een actie starten of geld storten?  Dat kan nog steeds via deze link

Langs deze weg wil ik jullie ook laten kennis maken met Memisa. Memisa is een medische samenwerkingsorganisatie die zich inzet vooral in het Zuiden.   Ikzelf leerde Memisa kennen via Missie Mosango, een docu reeks over jonge dokters, kinesisten en vroedvrouwen in opleiding die een paar weken meedraaien in een ziekenhuis in Congo.  Al op hun eerste dag komen ze in contact met de realiteit van een Afrikaans ziekenhuis.  Er is bijvoorbeeld maar twee uur per dag elektriciteit, 1 op de 10 baby's sterft er bij geboorte, infecties met amputatie tot gevolg omwille van 'de hulp' door de medicijnman van het dorp, het gebrek aan apparatuur en middelen om de mensen te helpen en het hoog aantal HIV patiënten.

Het is zo frustrerend te weten dat een baby daar sterft en het bij ons zou overleefd hebben.  Als moeder raakt het me.

Dus ben je van België, kijk dan maar eens op woensdagavond 22.30u op Eén of neem het op met je digibox.  Het zet voor mij alles in perspectief.  Laten we discussies, ruzies en roddels relativeren en ons focussen op het goede want we hebben het hier toch zoooo goed...





En dan nu de trekking:

De onschuldige kinderhanden moesten wijken voor een onschuldige vrouwenhand.  De kids lagen in bed bij de trekking.




Ik grabbelde en trok een nummertje:









NR.  3:  Elke H.
 
 
 

Proficiat, Elke. 

Elke is reeds op de hoogte gebracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees graag jouw reactie!