woensdag 17 juni 2020

Betsy en Ida in mijn Fibremoodbubbel

Mijn favoriet naaitijdschrift heeft mij uit mijn sociaal isolement gehaald.  Ik mocht feesten met twee dames:  Betsy en Ida.  Ze zijn beiden vlot in omgang.  Zowel Betsy en Ida zijn wat simpel 😅 maar net dat vind ik aangenaam.





Ida zit losjes en ik mat een bestaande blouse na.  Ik nam een S terwijl mijn courante maat M is.  Ik kreeg cold feet en voegde toch 1 cm extra naadwaarde toe aan de zijnaad.  Aan mijn borst en taille zit het ruim wat voor een losse blouse vanzelfsprekend is.  Aan de heupen zit die nu perfect. Het zullen mijn iets ruimere Corona billen wel zijn.  In elk geval moest ik niets aanpassen met die extra cm.  Ook verlengde ik niet want de blouse valt perfect en is geen kort model zoals de Norma.  De stof is een zijde Satijn van Veritas.  Mijn machine had het er toch wat moeilijk mee ondanks de nieuwe microtexnaald.




Betsy is op papier zeer eenvoudig, ware het niet dat ik het bijna weer moest verbrodden met mijn stofkeuze:  Een zachte tule.  What was I thinking?!  Ik kreeg twee lagen uit mijn stofhoeveelheid en combineerde het met de stretchvoering van bij Huis van Katoen.  Zomen onderaan hoefde niet, gewoon zeer secuur knippen.  Ik verlengde de rok trouwens met 3 cm en gebruikte geen zoom.  4 cm langer dan het originele patroon dus.  Op zich is de werkwijze heel simpel:  Tailleband, elastiek en rok.  Maar tule naait niet makkelijk.  Daarom besloot ik om de zijnaden van de rok af te werken met een Engelse naad.  Of was het een Franse naad?  In elk geval naai je eerst de 'slechte kanten' op elkaar, keer je om (nee, niet jezelf) en naai je vervolgens de 'goede kanten' op elkaar.  Zo zit de onafgewerkte rand verstopt tussen twee stiksels aan de binnenzijde van je kledingstuk.  Wil je dit doen, dan moet je wel op voorhand wat extra naadwaarde bijtellen.  Ik nam 2x 7mm (naaivoetbreedte).

Betsy is vooral handig wanneer je de trap opgaat.  Ik heb al een paar keer de trap gezoend nadat ik op één van mijn maxikleedjes/rokken trapte op weg naar boven. Dat heb je gelukkig niet voor met Betsy.  Een hulpvaardige vriendin, me dunkt!







Ik knipte eerst de voering achteraan ook langer zoals het patroon.  Maar de crèmekleurige voering vloekte te hard met de tule.  Schaar er in, afwerken en toen was ik tevreden met het resultaat.





Heb je ook zin om op een halve dag een volledige outfit ineen te steken?  Wil je ook een feestje bouwen met Ida en Betsy?  Ik laat ze ook toe tot jouw bubbel! Voor 'die andere bubbels' moet je zelf zorgen.  Santé!

Via deze link kan je het tijdschrift bemachtigen!  Fibremood shop




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees graag jouw reactie!