donderdag 14 juli 2016

Summer bloggers fabric switch

De 'Kids on tour' is voor mij nog niet helemaal verteerd en ik krijg al een nieuw projectaanbod voorgeschoteld.  Eentje waar ik toch even weer ging van zweten!  Evi van Bellevi kwam met het idee om met een paar blogsters stof uit te wisselen.  Ik geef een metertje stof aan een blogster uit de fabric switch en ik krijg op mijn beurt een stofje van een andere blogster.  Ik kreeg een stofje van Kelly.  Een stofje dat vraagt om een uitdaging want ik zag er geen kledingstuk in, niet voor mezelf en niet voor de dochter. En toen kwam dus dat zweet.  Ik denk dat een vijftigtal projecten door mijn hoofd gingen. Een half patroon werd overgetekend om vervolgens terug weg te leggen.  De tijd drong en toen koos ik voor eenvoud.   Een tas is wat overbleef.  Een simpele tas tot ik geïnspireerd door dit talent, die tas wat wou pimpen.  Ik ging weven!







Het is een tijdrovend werkje maar het resultaat is uniek! Dit ga ik zeker nog eens toepassen, onder andere op kinderkledij!

Een kleine handleiding krijg je er zo bij!

Wat heb je nodig?
*Stof (wat meer dan anders want je maakt hopen biaislinten voor dit project)
*Veel speldjes (om die biaislinten vast te spelden)
*Iets om je weefwerk op vast te spelden:  vlak in karton, piepschuim of mouche
*Tape die niet al te sterk is, bvb. washitape
*Vlieseline of decovil waarmee je je geweven project vastzet
*Patroonpapier en geodriehoek


Stap 1:  Teken op je patroon de lijnen van de weefstroken.
Wil je je stroken horizontaal en vertikaal?  Of heb je ze liever 45 graden gedraaid?  Ik koos ervoor om ze schuin te leggen.  Kijk even bij stap 5 om een voorbeeld te zien.


Stap 2:  Maak biaslinten.  
Dit biaislint is 5 cm breed geknipt.  Je hoeft geen rekening te houden met de richting van de draad, dus je hoeft de linten niet schuin op de draad te knippen.  Heb je een biaislintmaker, dan kan je hier mee aan de slag gaan.  Ik ging oldschool aan het werk.  Ik vouwde en streek het lint dubbel, slechte kanten op elkaar en streek vervolgens beide uiteinden van het lint tot in de gestreken plooi.  De linten van het nepleer zijn eenvoudiger om te maken.  Ik knipte gewoon stroken van 2.5 cm breed en deed er verder niets.






Stap 3:  Weven!
Leg de stroken naast elkaar op het patroonpapier en speld ze vast.  Knip het teveel telkens af en gebruik ze voor een volgende rij.  De korte stukjes kan je later nog gebruiken aan de uiteinden.  Wanneer het hele patroon gevuld is met stroken, kan je beginnen met weven.  Ik gebruikte trouwens een oud babymatrasje van een wiegje om alles op vast te spelden.





En dan begin je strook voor strook te weven.  Begin in het midden en ga vervolgens naar de kanten. Eenmaal een strook zit, duw je het goed aan met een stomp voorwerp, bvb een botte decovit.






Ik gebruikte een omkeerhaak om het weven te vergemakkelijken.








Wanneer alles geweven is en alles goed is aangedrukt (laat nergens spatie tussen), haal je je speldjes eruit en kan je de randen even ter versteviging vastkleven met washitape.






Je vraagt je zich af hoe ik de boel stevig houd.  We gaan aan de achterkant van het weefsel een vlieseline strijken.  We moeten het geheel omdraaien om op onze strijkplank te leggen.  Dit vraagt om wat geduld.  Blijf rustig ademen!  Het komt goed...











Eenmaal omgekeerd op de strijkplank, haalde ik de tape er heel voorzichtig af.









Stap 4: Vastzetten van de achterkant
Zoals ik al eerder vermeldde, gaan we de achterkant vastzetten met vlieseline.  Kledij zou ik vastzetten met een H180 maar voor deze tas vond ik het wel geschikt om te werken met Decovil.









Stap 5: Geweven stof uitknippen volgens patroon
Leg je patroon op de geweven katoen en zorg ervoor dat de lijnen op het patroon (zo goed als) overeenkomen met de geweven lijnen.  Mijn patroon was inclusief naadwaarde, dus ik knipte langs mijn patroon het teveel aan stof weg.





Stap 6:  Naai op 5-7 mm de rand nog eens vast

Stap  7:  Naai je project
En  mijn project werd dus een tas.  Een tas waarvan ik het patroon zelf tekende.  Ik gebruikte de stof van Kelly ook aan de binnenkant.  De onderste strook van de tas werd een nepleer in zilverkleur.







Dank zij de achterkant van de tas kan je het originele stofje toch nog in zijn geheel zien.







Een tas die bovenaan open is, vind ik niet altijd veilig.  Daarom koos ik ervoor om een sluiting te voorzien.  Ik had geen zin in een rits en dus tekende ik aan beide 'rits'flappen 1cm bij zodat ze elkaar een tweetal centimeter overlappen.  Net genoeg voor een sluiting met kamsnaps.













Ik verstevigde de voering met H640 en de buitenstof met decovil.  Een stevige tas dus.  Zo hebben we het graag!











En de tas belandde in handen van mijn nicht.  De vrouw van de fotograaf.  Het poseren is ze duidelijk al gewoon.  Let op haar matching lippenstift en oorbellen.  Helemaal toevallig!









 Maar er is meer!  Wij dames trakteren!  We legden allemaal een stofje in het potje en jullie kunnen dit groot pakket winnen.  Iedereen kan meedoen.  Deelnemers van buiten ons belgenlandje staan wel zelf in voor de verzendkosten.  Wat moet je hiervoor doen?  Onderstaande rafflecopter invullen!
Deelnemen kan tot 22 juli 23.59u.  De winnaar wordt bij Evi bekendgemaakt op 25 juli.


a Rafflecopter giveaway

Veel succes!


Deelnemers in de blogtour:

32 opmerkingen:

  1. amaaaaai!!! wat een PRACHTIGE techniek zeg!! oogverblindend resultaat en o zo origineel!!! echt geweldig!!! heel knap bedacht èn gemaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. maar zeg, ik doe het je niet na, respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elke keer opnieuw vraag ik me af "waar haalt ze het toch?!" Ik had het nog niet eerder gezien. Maar het geeft dat tikkeltje extra. Petje af en 10 op 10 voor creativiteit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zeg zo tof! Maar mens wat een werk! Jij hebt engelengeduld :) Het resultaat is wel super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, superinspirerend, al geloof ik nooit dat ik zelf het geduld heb om deze techniek toe te passen. Prachtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Wat een engelengeduld is daarvoor nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow! Ook ik heb ook al vol ontzag naar de inspiratie bron gekeken. Om vervolgens te beslissen dat ik daar echt het geduld niet voor heb ;) Geweldig mooi om het zo in een tas terug te zien. Heel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WOW WOW WOW.... wat heb jij dit toch supermooi gemaakt... ik vind het een supermooie tas... amai seg...
    En je hebt er zeker en vast je werk wel ingestoken... :-)
    Toppertje hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wooohooow, hoeveel geduld kan je hebben! Ik heb de techniek ook al zien passeren maar waag me er toch niet aan, chapeau! Echt knap!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo knap gedaan en wat een werk heb je er ingestoken. Handmade ten top!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een werk! Maar gewoonweg PRACHTIG! Ik zag het op IG passeren en was meteen verkocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk idee, met dat weven!!! Je hebt me geinspireerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel leuke tas (maar geen geduld voor ;)) En mijn kast zit vol (en echt ei vol) dus daar kunnen geen stofjes meer bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een tas! Geweldige techniek! Petje af, nog maals ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel erg knap hoe je die tas zo nog een niveau hoger tilde!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jawadde dadde. Ik had die techniek ook al zien passeren maar de moet om het zelf te doen had ik nog niet. Het resultaat is in ieder geval wel de moeite om het eens te proberen. Ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw zeg Lindsey dat is echt prachtig!!

    En ik ga netjes de give away aan me voorbij laten gaan want ik kan zelf wel met mijn stoffen gaan leuren. Flink hè!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik doe OPNIEUW mijn hoed af voor jou!!!
    monnikenwerk .... dat was het maar het resultaat is prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar wat een prachtcreatie!!! En wat een engelengeduld spreid jij alweer tentoon! Geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow, wat een werk!! Ik vind het prachtig gedaan en doe het je niet na!! Knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi. Loont de moeite om het te proberen en zal toch iets kunnen fabriceren??

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fantastisch ! Echt prachtig & origineel !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Djeezes, wat een werk! Nooit geweten dat jij zo geduldig was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een stevige tas én een geweldig mooie tas. Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat een origineel idee maar wat een klus, hoedje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super! Het lijkt me mega veel werk maar het resultaat mag er zeker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!