zondag 28 december 2014

Mon Depot en een omgebouwde Pippa

Stans Ole werd samen met mijn volgend project geknipt .  Dat was de enige manier om zeker te zijn dat ik voldoende stof had voor de twee projecten.  Met het thema 'kampvuur' in het achterhoofd, wou ik geen kleedje maken.  Dat vond ik precies te chique voor een winters tafereel. Een broek maken, zag ik niet zitten omwille van mijn 'moeilijke' billen.  Dan was een rok al wat overbleef.  Het patroon had ik onmiddelijk gekozen.  Het zou er eentje worden uit La Maison Victor: 'de Pippa Rok'. Het patroon vroeg een dikkere stof en de stretchstof  van Furore was behoorlijk dik.

Ik zou jullie nu kunnen vertellen hoe mijn rok er uit ziet en de weg er naartoe verzwijgen.  Maar ik ga dat niet doen.  Ik ga jullie nu vertellen hoe ik geknoeid, getornd en afgezien heb.






Ik ging dus aan de slag.  Het patroon was vrij eenvoudig.  Ik zette de plooien en de rits in, stikte met een grote steek de zijnaad dicht en trok hem aan.  Alle plooien stonden open, alles behalve flatterend.  Het koud zweet brak al uit en ik bedacht me dat ik een fout patroon gekozen had voor mijn kardashiaans model.  Het verslankte niet, integendeel.

Ik haalde de plooien op het achterpand er uit en paste de rok aan op de zijnaden.  Ook de plooien in het voorpand werden 10 cm ingestikt.  Een tweede pasbeurt stelde me wat gerust.  Fjew, al beter.  De tailleband werd bevestigd en wanneer de rok voor een derde pasbeurt over mijn billen heen ging en de echtgenoot flauwtjes 'moah' mompelde, had ik zin om mijn omgebouwde Pippa de vuilbak in te gooien.
Maar ja, dat kon niet.  Ik kon Katelijne toch niet in de steek laten.  Ik grabbelde al de kleine restjes moed bijeen en begon de tailleband te tornen.  Vervolgens werd er uren gerekend, gemeten en aangepast.  De twee plooien aan de zijkanten van het voorpand werden er uit gehaald.  De zijnaad werd volledig aangepast tot een A-lijn. Gelukkig zat de rok in de taille perfect en moest ik de tailleband niet meer aanpassen.

Ik naaide als laatste nog twee extraatjes op de tailleband.





Ik moet er toch wel bij vertellen dat de stof van ongelooflijk goede kwaliteit is.  Ik stikte verschillende zijnaden, haalde gestreken plooien er uit en de stof zag er na een laatste strijkbeurt uit als nieuw.  Ik kan de stof alleen maar aanraden.  Zo zie je maar dat een stof moet passen bij een model en een patroon.  Sylvia maakte in dezelfde stof maar een andere kleur de Emma jurk.  Het rokdeel bestaat uit vele plooien en zie hoe mooi het haar staat!  Toevallig naaide Katelijne zelf een kleedje met de stof en ook dat is prachtig.

De Pippa met plastische chirurgie werd hier nochtans al tijdens een kerstfeest gedragen.  Hij zit zo comfortabel en de effen kleur combineert wel makkelijk.







Bloed, zweet en tranen voor een plooienrok zonder plooien of toch bijna zonder.







En op deze laatste foto (met dank aan Frieda Vanhauwaert) vind ik 'm zelfs mooi!



20 opmerkingen:

  1. Oh echt zo mooi... je bent goed bezig geweest dit jaar maar dit vind ik toch wel een van je topcreaties :-) mooi mooi mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind 'm heel mooi!! Jammer dat het zoveel moeite en tijd heeft gekost, maar het is het eindresultaat dat telt hè (zeg ik dan altijd tegen mezelf na een hele avond tornen na een miskleun). En dat eindresultaat is prachtig en flatteert je helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, Pippa met plastische chirurgie :-) Fijn dat de rok ondanks alles toch bruikbaar is geweest. Ik vind dat je hem mooi gecombineerd hebt met die trui, staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooi die rok!!! Met dat stofje wil ik ook aan de slag!! Heb je de trui ook zelf gemaakt? Ongelooflijk geslaagde combinatie! Waar komt dat stofje vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stofje van de rok komt natuurlijk van bij mondepot.be en de trui is niet zelfgemaakt. Eentje van Vila Joy...

      Verwijderen
  5. Ik vind het een heel mooi resultaat. Toen ik de rok al zag passeren maakte ik de bedenking, dat is een mooi model. Wist toen niets van die plastische chirurgie af. Deze kan niemand jou namaken. Heel mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een hele mooie rok geworden en wat een staaltje door zettingsvermogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi en je ziet idd niks van het tornen en zwoegen. Maar nu krijg ik wel schrik want de pippa staat hier ook als 1 van de volgende rokken op het programma en ik heb een nog veel kardashianser figuur...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi zenne! Ik ben in de verleiding om die stof te kopen maar ik legde mijzelf effe koopstop op wat stoffen betreft.. aaaah.. zou ik...? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. -ligt hier eventjes strike met kardashiaans en plastische chirurgierok ;)- Ewel, ik vind dat jij dat goed gedaan hebt, als dat bloed/zweet/tranen gedoe was de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind de rok super, zowel op foto als in het echt! Het detail maakt het helemaal af, dat je daar nog de moed voor had na al je aanpaswerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je stelt me gerust, oef, ik ben niet de enige die knoeit en zucht en het hele zootje bijna de vuilnisbak in kiepert. Maar het resultaat op uw kardashiaans (? klinkt heel chic in alle geval) is toch prachtig! Die sweater is ook zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er super uit! Die Pippa staat ook op mijn lijstje, en jouw versie vind ik wel een pak leuker :) Heb je deze toevallig ook korter gemaakt dan voorzien? In het boekje lijkt deze namelijk onder de knie te komen? Maar zo is het beter, niet zo ouderwets.
    Goed gedaan hoor :) doorzettingsvermogen is belangrijk, maar je zou nooit zo doorzetten als je er geen 'toekomst' in had gezien :)

    PS: mijn echtgenoot zegt meestal ook maar 'moah, goed hé...' :) maar in zijn ogen zie ik dat hij eigenlijk iets veel positievers bedoelt. Sja, liefde ... dan maar begrijpen wat er niet gezegd wordt hé. Overlaatst gaf hij voor de eerste keer echt commentaar, maar gelijk had hij, een rits die uitkomt op je tepel... hmmm niet zo flatterend ;-) en ik maar hopen dat het hem niet ging opvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reken altijd meer naadwaarde onderaan en maakt nooit een rok op maat van het patroon eigenlijk. Dan kijk ik tot waar de rok het beste past . Nu leek net boven de knie mij het beste, zeker met die dikkere stof.

      Verwijderen
  13. Jij staat alvast samen met je rok beeldig op de lens! Echt mooi!
    Ikzelf heb de stof ook al besteld, samen met een lange trui zoals op de andere foto. Het zijn allemaal super chique foto's. Je hebt je best gedaan, proficiat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind dat die rok je echt goed staat! Maar heb te doen met je als ik je weg ernaartoe lees... Niet leuk als een eerste passeert zo tegenvalt... Dan denk ik toch altijd eventjes dat in de winkel iets passen en kopen net iets makkelijker is, maar dan heb je natuurlijk achteraf niet dezelfde voldoening hè . Prettige eindejaarsdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, na de foto's van Stan vroeg ik me al af waar de jouwe bleven. Je staat er echt heel mooi op! Foto's én stikwerk om fier op te zijn (en dat je zo afgezien hebt, is echt niet te zien aan het resultaat!)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!